Beastie Boys pozwali producenta zabawek – “GoldieBlox” za wykorzystanie w reklamie nowej serii “Zabawek dla inżynierów” ich znanego hitu “Girls”. Legendarna grupa docenia innowacyjność zabawek, jest za przełamywaniem stereotypów płciowych, rozpalaniem pasji do nowych technologii i inżynierii, ale sprzeciwia się wykorzystywaniu swojej twórczości do reklamy. Firma odpowiada – piosenkę wykorzystaliśmy w ramach “dozwolonego użytku”.
“Jesteśmy firmą, której zabawki mają pokazać światu, że dziewczęta zasługują na więcej niż możliwości niż dają im lalki i księżniczki” – ogłosiła GoldieBox wypuszczając swoją niezwykłą serię zabawek, innych niż wszystkie. Kampanii reklamowej towarzyszy interesujący klip, który na YouTube ma już ponad 8 milionów odsłon.
Beastie Boys docenia innowacyjność produktu, co podkreśla w wydanym przez siebie oświadczeniu, jednak z drugiej strony atyści oburzyli się, że ich twórczość posłużyła komercyjnej reklamie. Sprawę skierowali więc do sądu.
Doktryna “fair use” jest w USA bardziej rozbudowana niż w Europie. Wykorzystanie utworu w sposób uczciwy jest badane w oparciu o poniższe kryteria.
1. Cel wykorzystania dzieła, przede wszystkim pod kątem działalności komercyjnego, lub niekomercyjnej
2. Rodzaje dzieła
3. Proporcja użytego dzieła w stosunku do całości nowopowstałego dzieła.
4. Wpływ nowopowstałego dzieła na rynek
Biorąc pod uwagę dość restrykcyjne podejście w USA do wykorzystywania dzieł w ramach “fair use”, a w szczególności do reklam, można zadać pytanie: Na co liczyła “GoldieBox”, albo czy wykorzystanie piosenki “Girls” nie było z jej strony świadomym zabiegiem marketingowym.
Dla przypomnienia tak wyglądał oryginał piosenki “Girls”.
Źródło: USA Today