Znany amerykański producent zabawek zawarł ugodę z Beastie Boys o bezprawne wykorzystanie w reklamie piosenki “Girls”. Musi płacić 1 proc. swojego dochodu rocznego brutto, aż do osiągnięcia pułapu 1 miliona dolarów. Pieniądze zostaną przeznaczone na cele dobroczynne.

Przypomnijmy: Beastie Boys pozwali producenta zabawek – „GoldieBlox” za wykorzystanie w reklamie nowej serii „Zabawek dla inżynierów” ich znanego hitu „Girls”. Legendarna grupa doceniła co prawda innowacyjność zabawek, które mają przełamywać stereotypy płciowe, rozpalać pasje do nowych technologii i inżynierii, ale sprzeciwiła się wykorzystywaniu swojej twórczości do reklamy. Firma stała na stanowisku: “Piosenkę wykorzystaliśmy w ramach „dozwolonego użytku”. Jesteśmy firmą, której zabawki mają pokazać światu, że dziewczęta zasługują na więcej niż możliwości niż dają im lalki i księżniczki”.

Reklama podbiła sieć i w krótkim czasie zdobyła ponad 8 milionów wyświetleń. Po rozpoczęciu procesu, firma jednak natychmiast ją zdjęła. Póki co, jej fragmenty możecie zobaczyć tutaj.

Beastie Boys docenili innowacyjność produktu, co podkreślili w wydanym przez siebie oświadczeniu, jednak z drugiej strony atyści oburzyli się, że ich twórczość posłużyła komercyjnej reklamie. Sprawę skierowali więc do sądu.

Do rozstrzygnięcia przez sąd ostatecznie jednak nie doszło, ponieważ strony zdecydowały sie zawrzeć ugodę. W jej myśl „GoldieBlox” zapewnili, że nie będą już wykorzystywać tej parodii, przeproszą muzyków i będę wpłacać na cel charytatywny (wybrany przez raperów, ale związany z edukacją dziewcząt) 1 procent swoich dochodów brutto aż do osiągnięcia pułapu 1 mln dolarów.

To jeszcze na krótko o doktrynie “fair use” w USA, gdzie wykorzystanie dzieła w ramach dozwolonego użytku zawsze bada się w oparciu o poniższe kryteria.

1. Cel wykorzystania dzieła, przede wszystkim pod kątem działalności komercyjnego, lub niekomercyjnej

2. Rodzaje dzieła

3. Proporcja użytego dzieła w stosunku do całości nowopowstałego dzieła.

4. Wpływ nowopowstałego dzieła na rynek

Nie możemy też nie odświeżyć znanego hitu Beastie Boys`ów.

Źródła: Digital Music News

Fot. WikiLaurent

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *