Zmarły 13 maja 2014 roku H. R. Giger, twórca niezapomnianego wizerunku “Obcego”, którego, szczególnie pierwsze części można oglądać w nieskończoność, był także autorem grafiki, która w 1985 roku wstrząsnęła Ameryką.

“Penis Landscape” powstała w 1973 roku, a kilka lat później zachwyciła Jello Biafrę, lidera punkowego i oczywiście kultowego dzisiaj składu – Dead Kennedys. Gdy w 1985 roku zespół wydawał swoją trzeci studyjnego albumu “Frankenchrist”, Biafra namawiał jego członków, by obrazoburcza grafika była okładką płyty. Ostatecznie trafiła do jej środka, jako wkładka.

Był to początek olbrzymich problemów DK. Zespół oskarżono o szerzenie pornografii zakończonej procesem karnym Biafry (uniewinniony w 1987 r.), wycofaniem płyty z większości sklepów w kraju, olbrzymich strat finansowych wytwórni Alternative Tentacles, oraz nagonką ze strony świeżo powstałej organizacji “Parents Music Resource Center” – strzegącej prawomyślności muzyki trafiającej do sklepów.

Cała sprawa zaczęła się bowiem od tego, że w 1985 nastoletnia fanka zespołu kupiła płytę DK z “Penis Landscape” w sklepie Wherehouse Records w Los Angeles i pochwaliła się nowym nabytkiem swojej mamie, która oczywiście napisała list – skargę do PMRC. Całą afera przyczyniła się pośrednio do rozpadu zespołu. Oficjalnie stało się to w styczniu 1986 roku (ostatni koncert zagrali 21 lutego 86).

Oprócz “Penis Landscape”, wykorzystanej przez Dead Kennedys, H. R. Giger był również znanym w świecie muzyki twórcą niezwykłych okładek. O swojej pracy mówił tak:

“Of the, approximately, 20 records on which my artwork has been seen over the last 30 years, very few were created, specifically, for album covers. The first one, ever, was for a band called Walpurgis in 1969, then Emerson Lake and Palmer’s “Brain Salad Surgery” in 1973, Debbie Harry’s “Koo Koo” in 1981, and a series of “lip” paintings which I made for ELP in 1986, that the group, finally, used on a CD they released in the mid 1990s. The last cover I, actually, painted as a commission was Steve Stevens & the Atomic Playboys in 1989. All the others paintings, including the sculpture used for Carcass’ “Heartwork”, 1993, I made for myself, many years before, which the bands, later, licensed for their own use after seeing them in my books”.

Fot. www.alternativetentacles.com; grafiki HR Giger – Record Store Day

Źródło: www.alternativetentacles.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *