Twierdzi się, że potrzeba matką wynalazków. Mimo to, nie wszystkie wynalazki z nich mają swoje początki w rzeczywistej potrzebie. Często są one dziełem wizji twórcy. Takim był np. komputer Apple stworzony przez Steva Wozniaka, pomimo wszystko, bo poza grupą zapaleńców z Jobsem na czele, nikt nie podzielał jego wizji „komputera osobistego w każdym domu”.

Albert Einstein słusznie uważał, że „wyobraźnia ważniejsza jest od wiedzy”. Artysta pozbawiony wyobraźni jest jedynie odtwórcą, rzemieślnikiem – przetwarza już zaistniałe, zamiast wnosić coś nowego. Jednak w dzisiejszym świecie,  jak to ktoś słusznie zauważył – wszystko jest Kulturą Remiksu, o oryginalność coraz trudniej.

Tym bardziej grono poszukiwaczy nowych rozwiązań, na których cały świat spogląda z przymrużeniem oka, może być inspiracją dla wszystkich. Podobno ich drogi są zawsze wyjątkowe, pełne fascynacji i chwil wzruszenia niedostępnych zwykłym śmiertelnikom. Sprawdźcie.

Craig Colorusso

Muzyk i kompozytor z Bostonu wpadł na pomysł tworzenia muzycznych krajobrazów w różnych przestrzeniach przy pomocy kilkudziesięciu wzmacniaczy, z których każdy emituje inny sampel gitarowy. Wzmacniacze zasilane są energią słoneczną zbieraną przez kolektory słoneczne. Rozstawione w różnych odległościach od siebie tworzą przestrzeń wypełnioną hipnotycznymi dźwiękami.

 Felix Machines

Kto grał w Crazy Machines? Gra polega na budowaniu układów, które spójnie oddziałują na siebie przy pomocy różnych elementów. Felix Thorn stworzył takie układy, które działają jako instrumenty muzyczne. Instrumenty te grają utwory w oparciu o… algorytmy! Efekt wygląda co najmniej interesująco!

 ReacTable

W lutym 2003 roku zespół inżynierów z Music Technology Group rozpoczął pracę nad projektem, którego celem było skonstruowanie najlepszego komputerowego instrumentu muzycznego. Twórcy: ­ Sergi Jordà, Günter Geiger, Martin Kaltenbrunner i Marcos Alonso – nie opierali swojego projektu na żadnej istniejącej technologii. To oznacza, że najpierw stworzyli konspekt tego, co chcą zrobić, a dopiero potem szukali rozwiązań, jak to zrobić. Po siedmiu latach spędzonych na badaniach naukowych, programowaniu i konsultacjach ze specjalistami w dziedzinie produkcji muzyki udało im się stworzyć wspaniały instrument – ReacTable.

Cudeńko to posiada tak wiele możliwości uzyskiwania wpływu na dźwięk, jakiego nie posiada chyba żaden inny instrument. Możemy przypisać dowolne dźwięki lub sample odpowiednim kostkom i każdy z nich dowolnie modyfikować dzięki obrotom, przesunięciom i suwakom wyświetlającym się na panelu dotykowym. Obsługa instrumentu z jednej strony wydaje się być dziecięcą igraszką, a z drugiej przywodzi na myśl filmy science­fiction. Wynalazek określono „początkiem nowej ery w produkcji muzyki”. Dlatego między innymi ReacTable znalazł się i został udostępniony zwiedzającym w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

Nigel Stanford

Muzyk? Showman? Wizjoner? Wiele jest etykietek, które pasowałyby do tego twórcy. Jego nagranie Cymatics cieszy się niemałą popularnością wśród Internautów. Połączenie muzyki elektronicznej z różnorodnymi wynalazkami, jak rura Rubensa, czy transformator Tesli sprawia niesamowite wrażenie audio­wizualne!

Vienna Vegetable Orchestra

Jedyna w swoim rodzaju orkiestra, która koncerty daje grając na… świeżych warzywach! Założona w 1998 roku orkiestra z Wenecji, od szesnastu lat daje koncerty na całym świecie zaopatrując się w instrumenty na lokalnych targowiskach. Grupa składa się z muzyków, artystów form wizualnych, pisarzy, designerów i architektów, którzy połączyli swoje siły, by grać jedyne, w pełni „organiczne” koncerty na świecie. A po koncertach publiczność częstowana jest zupą ze świeżych warzyw.

Diego Stocco 

Kolejny miłośnik natury, choć w nieco innej formie. Artysta swoje utwory komponuje korzystając z naturalnych dźwięków – podobnie jak orkiestra warzywna, lecz nie ogranicza się jedynie do warzyw. Wykorzystuje drzewa, liście, ziemię, wodę, piasek i właściwie wszystko, co uda mu się nagrać w swoim otoczeniu, jako źródła dźwięków.

 Venetian Snares & Hekate

Nymphomatriarch to projekt kooperacji Kanadyjczyka Aarona Funka, znanego jako Venetian Snares z niemiecką grupą Hekate. Album nagrany został w oparciu o specyficzne sample, które potem zostały sklejone w pikantne kompozycje. Artyści zapragnęli zrealizować krążek, gdzie wykorzystane zostaną sample pochodzące ze zbliżenia seksualnego dwojga ludzi. Mlaskanie, pojękiwania, klapsy i inne dźwięki zostały uchwycone podczas wyjątkowych „sesji” nagraniowych. Efekt wprawdzie nie przyprawia o wypieki, ale może onieśmielić niejednego słuchacza.

Görkem Şen

Jak uzyskać syntetyczne dźwięki w sytuacji, gdy nie mamy komputera? ­takie pytanie postawił przed sobą konstruktor Yaybaharu. Yaybahar bowiem to instrument pozwalający na uzyskiwanie dźwięków o wyraźnie syntetycznym brzmieniu. Za egzotyczną nazwą i niesamowitym dźwiękiem kryje się skrupulatnie przemyślana konstrukcja. Instrument ma podstawę trójkąta. Jeden wierzchołek stanowi pal, na którym zawieszone są struny i łączenia do dwóch pozostałych wierzchołków z dwiema membranami, do których podłączone zostały uziemienia strun zamocowanych na palu. Wprowadzenie strun w wibracje sprawia, że cały instrument
dźwięczy zdumiewającym brzmieniem.

YEARS

Jak brzmi czas? Wiemy, jak brzmi mierzenie czasu sekundnikiem, wiemy jak syczy sypany piasek, ale jak brzmią pełnie i nowy, albo pełne okrążenie Ziemi wokół Słońca, albo lata zaklęte w słojach drzewa? Na dwa pierwsze pytania pozostajemy bez odpowiedzi, lecz artyście z Monachium Bartholomäusowi Traubeck udało się odpowiedzieć na trzecie. Znalazł on bowiem sposób by dać drzewom coś, czego z pewnością nigdy wcześniej nie miały: możliwość zagrania na fortepianie. By tak się mogło stać musiał wykroić z ich pnia krąg na kształt winylowej płyty. Płytę odtworzył na gramofonie z wkładką laserową, a zebrane dane posłużyły mu do wygenerowania dźwięków na fortepianie. Wprawdzie nadal nie wiemy, jak brzmi czas, ale wiemy, że płynie w tempie 33 1⁄3 obr./min.

Fot. Görkem Şen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *