“Fair Digital Deals Declaration” – to inicjatywa organizacji “Worldwide Independent Network” zrzeszającej niezależne wytwórnie z całego świata, która jako pierwsza rozpoczęła nagłaśniać niesprawiedliwe, jej zdaniem, warunki umowy związanej z powstającym serwisem streamingowym przez YouTube.

Spór o warunki umowy pomiędzy WIN, a YT wciąż trwa. Gigant streamingu nie zdecydował się, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, na zablokowanie treści dostarczanych przez zespoły związane z wytwórniami, które należą do WIN. Właściwej umowy regulującej zasady sprzedaży muzyki w nowym serwisie YT jeszcze WIN jeszcze nie podpisało, w przeciwieństwie do “majorsów” posiadających ważne kontrakty w ręku, które podobno nie różnią się niczym od tych proponowanym WIN.

Póki co, trwa spór o kształt streamingu, który jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynkiem sprzedaży muzyki (o czym już wielokrotnie pisaliśmy). WIN, w walce o lepszy kształt umowy otrzymało wsparcie od Brytyjskiej Akademii Kompozytorów i Tekstopisarzy.

Kolejnym krokiem, po upublicznieniu sprawy problemu było stworzenie “Fair Digital Deals Declaration” (“Karty Uczciwych Praktyk Cyfrowych”). Oto jej pięć punktów (pełen tekst deklaracji tutaj)

1. Chcemy, by artyści decydujący się na sprzedaż swoich utworów poprzez download, czy streaming mogli otrzymywać klarowne zapisy umów dotyczących warunków sprzedaży i zasad wypłaty tantiem.

2. Będziemy wspierać artystów w proporcjonalnym podziale dochodów, czy jakichkolwiek innych przychodów związanych z monetyzacją ich dzieł w Internecie, których nie można przypisać do konkretnych nagrań, lub wykonań.

3. Będziemy wspierać wszelkie działania służące podniesieniu standardów przekazywania informacji na temat wykorzystania muzyki ich monetyzacji w serwisach cyfrowych.

4. Dołożymy starań, by standard informacji w serwisach cyfrowych, dotyczących wykorzystania i monetyzacji muzyki, był jak najwyższy.

5. Będziemy wspierać pozycję światowego sektora wytwórni niezależnych.

16 lipca, kartę podpisało aż 600 niezależnych wytwórni z 21 krajów. Oto ich niepełna lista:

4AD, Acephale, Aeroplane Music Services, anti-, Arbutus, Asthmatic Kitty, Bar/None, Barsuk, Beggars Group, Brainfeeder, Captured Tracks, Cooking Vinyl, Dangerbird Records, Dead Oceans, Dine Alone Records, Drag City, Dualtone, Eleven Seven Music, Epitaph, Fabric Records, Fat Cat, Fat Freddy’s Drop, Flying Nun Records, FutureGroove Music, Ghostly International, Glassnote, Hellcat, Hit and Run Records, Houndstooth, Imagem Music, INgrooves Music Group, Jagjaguwar, Kill Rock Stars, Knitting Factory, Last Gang Records, Luaka Bop, Matador, Merge, Merok, Moshi Moshi, Mushroom Group, Mute, Nacional, Nettwerk, NinjaTune, Numero Group, Partisan, Rough Trade, RVNG Int’l, Saddle Creek, Secretly Canadian, Side One Dummy Records, Smalltown Supersound, Smithsonian Folkways, Stones Throw, Sub Pop, The Orchard, Tommy Boy, True Panther, Tuff Gong Worldwide, UNESCO Collection of Traditional Music, Warp Records, Werkdiscs, Wind-up, Witchita Recordings Ltd, XL Recordings, YepRoc, Young Turks.

Źródło: Digital Music News

Fot. Biblioteka Kongresu USA.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *