Stawki oferowane przez YouTube wytwórniom niezależnym są takie same, jakie otrzymali najwięksi gracze rynkowi – głoszą najnowsze przecieki dotyczące sporu o tantiemy za odtwarzanie muzyki w YT. Część niezależnych zaczyna się łamać i podpisuje umowy.

W sporze z YouTube są przede wszystkim artyści skupieni w “The Worldwide Independent Network”, oraz IMPALA. Spór dotyczy stawek za odtwarzanie ich muzyki w obecnym serwisie, jak i w planowanej platformie streamingowej, którą YouTube chce uruchomić jeszcze w tym roku. Spór jest poważny. YT zapowiedziało blokadę teledysków artystów, którzy nie chcą podpisać kontraktów. W ten sposób – jak informowano jeszcze kilka dni temu, z tej najpopularniejszego serwisu mogą zniknąć tacy artyści, jak Jack White, Adele, czy Arctic Monkeys.

Dziś jednak wiadomo, że jeżeli dojdzie do blokady, będzie ona wybiórcza – obejmie tylko określone kraje i dotyczyć będzie jedynie niektórych teledysków. Cały czas jednak trwa wojna informacyjna dotycząca samych stawek. Umowy z YT podpisały już najważniejsze wytwórnie, które mają w rękach 90 proc. światowego rynku, a także niektóre wytwórnie niezależne, jak np. Believe Digital.

Według przecieków dotyczących Believe Digital, wytwórnia ta negocjowała stawki z YT przez pół roku, od jesieni 2013 r. i ostatecznie podpisała umowę w lutym 2014, uznając ją za “dobry kontrakt”. Stawki w niej są podobne jak w innych serwisach streamingowych typu Spotify, za samo podpisanie Believe Digital nie otrzymał ani centa, ale gwarantuje ona lepszą monetyzację treści generowanych przez użytkownika. Według tego źródła, YouTube oferuje podpisanie identycznej umowy zarówno największym, jak i najmniejszym firmom, a informacje o uprzywilejowanym traktowaniu “majorsów” są nieprawdziwe.

Czytaj: Z YouTube zniknie Adele i Arctic Monkeys? Wojna koncernu z wydawnictwami o tantiemy

Na nowe warunkami YT miały się już zgodzić następujące wytwórnie: The Orchard/IODA, Toolroom, Kontor Records, Made in Etaly, T-Series, YG Entertainment, SM Entertainment, Farolatino, OneRPM, Spinnin Records, and Ultra Records.

Reszta, która się z YT nie dogada ma być blokowana wybiórczo, od poniedziałku.

Fot. Frida Borjeson, lic. CC-BY 2.0

Źródło: The Verge, Music Week

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *