Pamiętacie „kaseciaki” zwane również bum­boxami? To one stanowiły pierwsze narzędzie do masowego łamania praw autorskich. W czasach, gdy nie było jeszcze Internetu, a nagrywarki płyt kompaktowych stanowiły produkt luksusowy, to dzięki nim po polskich osiedlach lat 90-tych rozprzestrzeniała się kultura Hip­Hop. Dlaczego o nich wspominam? Okazuje się, że przeżywają swój renesans!

Amerykańska firma produkująca kasety magnetofonowe National Audio Company (NAC) została założona w 1969 roku, jako średniej wielkości biznes zupełnie nie związany z przemysłem muzycznym. Produkowane kasety stanowiły w tamtych czasach wygodny, bo znacznie bardziej kieszonkowy aniżeli popularne płyty winylowe, nośnik dźwięku. Gwarantowały również lepszą jakość niż wieloślady. Były wykorzystywane przez dziennikarzy przy przeprowadzaniu wywiadów i reportaży; przez studentów nagrywających wykłady; przez amatorskie zespoły muzyczne; podczas przesłuchań, posiedzeń oraz w wielu innych sytuacjach.

Czytaj: Przyszłość fonografii. Żywiczna płyta wycięta drukarką 3D

Gdy doszło do przełomu technologicznego i na rynek wprowadzono płyty CD, zarząd firmy świadom był zagrożenia przed jakim staje kaseta magnetofonowa, lecz postanowiono pozostać przy produkcji i skupować konkurencję wraz z ich sprzętem w oczekiwaniu na czas, gdy kasety wrócą do łask.

Dziś, NAC jest jednym z nielicznych producentów kaset magnetofonowych. Podpisało również umowy z wielkimi wytwórniami muzycznymi, jak Sony Music Entertainment i Universal Music Group, a także z zespołami muzycznymi i artystami. „Nasz model operacyjny można scharakteryzować, jako upartość i głupotę” -­ mówi Steve Stepp, prezydent NAC – „Byliśmy zbyt uparci, by zrezygnować. Teraz produkujemy więcej kaset niż kiedykolwiek!”

W 2014 roku NAC wyprodukowało 10 milionów kaset magnetofonowych. W porównaniu z rokiem 2013 świadczy to o 20% wzroście produkcji. Wprawdzie znaczna większość produkowanych kaset to czyste nośniki – kto i do czego wciąż ich używa w erze cyfryzacji? Nie wiemy. ­ ale do tego dochodzi coraz liczniejszy zasób tych z muzyką analogową.

Jednym z największych sukcesów sprzedażowych NAC stanowi soundtrack z filmy “Guardians of the Galaxy”, którego sprzedaż osiągnęła w 2014 roku 11 500 kaset. Zamówiono także 5000 kolejnych kopii na 2015, co stanowi zaskakująco dobry wynik biorąc pod uwagę, że kasety zdawały się być przeżytkiem w dzisiejszych czasach. NAC pracuje również nad re­edycją pierwszego albumu zespołu Metallica”Kile`em All”.

Prezydent NAC twierdzi, że tę rosnącą popularność kaset zawdzięcza modzie retro. Zaznacza również, że głównymi nabywcami wcale nie są starsi audiofile, lecz ludzie poniżej 35 roku życia,którzy na powrót doceniają analogowe brzmienie muzyki.

Źródło: TechTimes, Bloomberg

Fot. Cassettes/Flickr

Autor: MiP/Maciej Michalski – autor strony MatexBlog ; założyciel grupy Plemię ; Wrocławianin

One Response to Nowa moda po winylach? Kasety magnetofonowe. Miliony kopii rocznie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *