Każdy może powiesić na ścianie mapę przedstawiającą historię alternatywnej muzyki rockowej, wystarczy mieć 35 funtów (plus koszty przesyłki) i miejsce na ścianie. Zaprojektowaną w formie blueprintu tranzystorowego radia infografikę stworzyło londyńskie studio Dorothy.

Dorothy współtworzą byli pracownicy agencji reklamowych, którzy postanowili zrezygnować z kariery w korporacji by wykorzystywać swoje talenty w bardziej kreatywny sposób. Studio projektuje grafiki koncepcyjne bazujące na nietypowym przedstawieniu historii popkultury, np. stylizowaną na staroświecką mapę miasta, gdzie zamiast nazw ulic pojawiają się tytuły piosenek, czy mapę gwiazdozbiorów, na której nazwy gwiazd zastąpiły tytuły filmów science-fiction.

Czytaj: Streaming wymyślił Zappa, ale miał być końcem korporacji.

Ostatnio furorę w sieci zrobił najnowszy plakat autorstwa londyńskiego studia przedstawiający tzw. blueprint (czyli po prostu schemat) obwodu pierwszego powszechnie dostępnego radia tranzystorowego pochodzącego z 1954 roku – symbolicznie, bowiem w tym samym roku Bill Haley & His Comets nagrali “Rock Around the Clock”, uważany za jeden z pierwszych rock’n rollowych utworów.

Poprzez umiejscowienie w czterech kluczowych miejscach obwodu drukowanego zespołów Ramones, Sex Pistols, Joy Division i The Smiths, graficy stawiają tezę, że to właśnie te zespoły były najważniejsze w kształtowaniu alternatywnej muzyki gitarowej, i to od nich (ale można też argumentować, że w niektórych przypadkach DO nich) wywodzą kolejne mniej lub bardziej znane zespoły pokazując powiązania czy to personalne, czy gatunkowe. Próżno szukać na mapie jakiejś linearności, raczej wzajemne wpływy i koneksje.

Często jednak twórcy wpadali we własne sidła i z czysto muzycznego punktu widzenia obok siebie postawieni są mocno nieprzystający artyści. I tak: mamy scenę awangardową i proto-punkową reprezentowaną przez The Velvet Underground i The Stooges, a między nimi, zapewne przez powiązanie z Iggy Popem stoi sobie David Bowie.

Czytaj: Amerykański raper skopiował teledysk polskich artystów.

Na samym dole, między Ramones a Sex Pistols mamy Nirvanę i the Pixies, w porządku, ale zaraz obok mamy kompletny misz-masz – praktycznie obok siebie pojawiają się tak różni artyści jak Beastie Boys, Swans, Björk, czy the Cure. Z kolei zespołowi Interpol bliżej jest wg. mapy do The Smiths, niż Joy Division. Na koniec, w prawym dolnym rogu mamy kuriozum – wyjście od Arctic Monkeys do Queens of the Stone Age (rozumiem, że przez związek lidera QOTSA z Anglikami, pomagał im w nagrywaniu płyty Humbug, ale muzycznie ma to mało sensu), potem At the Drive In i nagle psychodeliczna awangarda z San Francisco w postaci Wooden Shjips, a na końcu Szwedzi z kompletnie szalonego Goat.

Tak, oczywiście, że się czepiam. Bo w gruncie rzeczy schemat jest bardzo ciekawy i można analizować go godzinami. W dodatku bardzo cieszy pojawienie się reprezentantów wielu gatunków, których trudno spodziewać się w przeznaczonym dla szerokiego odbiorcy plakacie – mamy kapele krautrockowe, stonerowe, nowofalowe, pojawia się nawet dronowy Sunn o))) – rzeczy, których obecność nie zdziwiłaby na OFF Festivalu Artura Rojka.

Mapa gitarowej muzyki nie jest pierwszym blueprintem w dorobku studia Dorothy. Rok temu graficy wypuścili schemat obwodów instrumentu o nazwie Theremin, który przedstawiał historię muzyki elektronicznej (od jej najstarszych początków w 1857 roku do współczesności).

Autor: Maciej Rodkiewicz/MiP

Fot. Dotrothy Studio

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *