W tym roku nie dotarła do nas informacja, by “Kevin sam w domu” ponownie miał być wyświetlany w telewizji Polsat, zgodnie z nową świecką tradycją. Jako, że czas świąt powoli i nieubłaganie zabiera nas od codziennych obowiązków i przynajmniej teoretycznie mamy w nim więcej miejsca dla siebie – chcemy polecić Wam kilka filmów dokumentalnych, na temat praw autorskich we współczesnym świecie. Na święta, jak znalazł /przy okazji Wesołych Świąt!/

1. “The Pirate Bay. Away from keyboard” – to znakomicie skręcony dokument  opowiadający o losach najsłynniejszego serwisu torrentowego na świecie,  a w zasadzie o jego trzech twórcach i ich drodze – od nastolatków bawiących się techniką, do ludzi zmuszonych do podjęcia dramatycznych wyborów w obliczu procesu wytoczonego przeciwko nim przez potężne stowarzyszenia skupiające podmioty praw autorskich. Pozycja obowiązkowa.

TPB AFK: The Pirate Bay Away from Keyboard /2013/, reż. Simon Klose

2. “Kultura Remiksu” /RiP: A Remix Manifesto/

Kolejny znakomity dokument stawiający jasno granicę pomiędzy starym, a nowym porządkiem dotyczącym prawa autorskiego, a w zasadzie między stronami, które są za jego utrzymaniem w dotychczasowm kształcie i rewolucjonistów całkowicie go odrzucających. “Współczesne prawo chroni nie autorów i twórczość, ale potężny biznes zarabiający na tym krocie” – oto przesłanie filmu, bardzo dobrze zresztą wychwytującego paranoje współczesnego pr. aut., które nie radzi sobie z nowoczesnymi gatunkami takimi, jak mush-up.

Film to także świetna prezentacja poglądów Lawrance Lessiga, czołowego autora walczącego  o zmianę pr. aut., twórcę licencji Creative Commons, autora sztandarowych pozycji tłumaczacego potrzebę zmiany dotychczasowego prawa “Wolnej Kultury”, oraz “Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce”

“Reżyser wskazuje na zagrożenia wynikające z ochrony treści intelektualnych w czasach, gdy prawo dopuszcza opatentowanie żywych komórek. Dlatego poszukuje sojuszników w miejscach, gdzie do prawa autorskiego podchodzi się inaczej niż w USA. Film Gaylora to nie tylko opowiedzenie się po jednej ze stron sporu, lecz także wyłożenie manifestu kultury remiksu. Po której stronie staniemy?” – pytano w oficjalnych materiałach reklamujących film.

RiP: A Remix Manifesto Brett Gaylor /2008/, reż. Brett Gaylor

3. Złodzieje praw autorskich /Copyright Criminals/

Kolejny świetnie nakręcony dokument traktujący o tym, jak rozwijała się muzyka hip – hop w połączeniu z samplingiem i o tym, jak szybko rozwój ten został zatrzymany przez problem praw autorskich. Czy rzeczwiście sampling schodzi do podziemia, a wykorzystywanie sampli jest przywilejem tylko tych, których stać na drogie licencje? Czy stosujących sample, podobnie jak w przypadku mush-up`u w ogóle można uznać za artystów? Czy spór o prawa autorskie nie wykroczył czasami poza ich istotę i dotyczy o wiele  szerszej płaszczyzny – modelu funkcjonowania społeczeństwa?

Copyright Criminals /2009/, reż. Benjamin Franzen, Kembrew McLeod

4.  Google i elektroniczny mózg świata /Google and the world brain/

Dokument traktujący o niesamowitym projekcie Google, czyli – Google Books,  z europejskigo punktu widzenia. Mimo, że film traktuje o samym problemie centralizacji wiedzy w rękach korporacji, to dotyczy również praw autorskich w sferze publikacji dzieł chronionych prawem autorskim. Poruszający i dający do myślenia.

Film dostępny jest na platformie VOD za free. Kliknij TUTAJ.

5. Dobra kopia, zła kopia /Good copy, bad copy/

Kolejny rewelacyjny dokuement wskazujący, że na utrzymaniu obecnego kształtu praw autorskich zyskują główne duże wytwórnie, które też najwięcej tracą na piractwie, gdy z kolei jest ono szansą dla niszowych artystów.

Dokument stawia ważne pytania o przyszłość kultury w ogóle. Jednym ze sztandarowych przykładów są losy tzw. “Gray Album”, który był mash-upem płyt The Beatles “White Album”, oraz Jay-Z ” Black Album”. Czy właściciel praw autorskch ma prawo zakwestionować swobodę artystyczną twócy, który chce poddać jego dzieło innej nowej, twórczej obróbce?

Mimo, że nakręcony w 2007 roku, wciąż aktualny, a może nawet jeszcze bardziej, gdyż problemy związane z pr. aut. są chyba jeszcze bardziej nabrzmiałe niż kilka lat wcześniej, a mimo różnych propozycji ich rozwiązania, zasadniczy kształt pr. aut. pozostaje bez zmian. Na pewno nie zyskują na tym ani artyści, ani sami użytkownicy

Good copy, bad copy /2007/, reż. Andreas Johnsen, Ralf Christensen, Henrik Moltke.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *