Największą popularnością w polskim Internecie cieszą się strony www zawierające materiały wideo – wynika z badan przeprowadzonych przez firmę Gemius, która sprawdziła, z jakich serwisów oferujących treści audiowizualne korzystają użytkownicy sieci.

Dane pokazują, że w w polskim Internecie rządzą serwisy: video (75,4 proc. zasięgu wśród internautów), na drugim miejscu serwisy VoD (40 proc. zasięgu), na trzecim miejscu radiowe (30,4 proc.), a na czwartym miejscu muzyczne (19,5 proc.).

Wśród serwisów video najpopularniejszy jest YouTube odwiedzany przez niemal trzy czwarte użytkowników sieci (16 mln internautów). Zaraz po nim – Wrzuta.pl, odwiedzana przez niemal co dziesiątego internautę (2,1 mln) oraz strona Dailymotion.com, serwis internetowy umożliwiający prezentację filmów, wideoklipów lub własnych miniprodukcji, na który zagląda 1 mln internautów.

Jeżeli chodzi o serwisy VOD umożliwiających oglądanie filmów i seriali online (VoD). Odwiedza je ponad jedna trzecia internautów (8,7 mln). Najpopularniejsze z nich to: VoD.pl, odwiedzany przez niemal co szóstego użytkownika sieci (3,9 mln), Zalukaj.tv (2,8 mln) oraz Ipla (niemal 2 mln, dane dla Ipla.tv oraz aplikacji Ipla), na którą zagląda prawie co dziesiąty internauta.

GemiusZ kolei wśród stron www oferujących treści audiowizualne dużą popularnością cieszą się również strony internetowe stacji radiowych. Odwiedza je trzech na dziesięciu polskich internautów (6,6 mln). Najpopularniejsza z nich to Eska.pl, na którą wchodzi co dziesiąty użytkownik sieci (prawie 3 mln), Polskieradio.pl (1,2 mln) i RMF24.pl wybierane przez 0,9 mln użytkowników internetu.

Dopiero na czwartym miejscu zestawienia znajdują się strony WWW, na których możemy znaleźć teledyski i pliki mp3. Zagląda na nie jedna piąta internautów (4,2 mln). Największym zainteresowaniem cieszą się Teledyski.info (odwiedzane przez niemal 700 tys. użytkowników sieci), Spotify.com, serwis muzyki cyfrowej (ponad 500 tys.) oraz Djoles.pl, (400 tys.).

W jakim kierunku zmierza konsumpcja multimediów? Zdaniem Ewy Tkaczyk, doradcy biznesowego z firmy Gemius, najlepszym wyznacznikiem trendu są dzieci i młodzież. – Najszybciej też uczą się i adoptują nowinki technologiczne. W ich kontekście używa się już skrótu 3M: Millenials, Multi-Culturals, Mobile. Jeszcze kilka lat temu tablety i smartfony uchodziły za gadżety głównie osób powyżej 45 roku życia oraz bardziej zamożnych. Obecnie tablet to przede wszystkim zabawka najmłodszych – twierdzi Tkaczyk.

Tkaczyk uważa, że branża internetowa ma przed sobą ogromne pole do zagospodarowania. – Wystarczy przyjrzeć się najpopularniejszym na świecie aplikacjom z treściami audio i video, tj. Pandora, Spotify, Hulu czy Netflix. Na przykładzie tego ostatniego widać, że takie rozwiązania są efektywne. Dzięki platformie online Netflix prześcignął już usługę pakietu telewizyjnego HBO. Dlatego HBO zdecydował się na uruchomienie już w 2015 roku własnej platformy streamingowej. Warto skupić się na budowaniu zaangażowania i lojalności użytkowników poprzez personalizację i rekomendację treści, dopasowanych do konkretnego użytkownika – przekonuje Ewa Tkaczyk z Gemiusa.

Fot. muzykaiprawo.pl

Na podstawie: Megapanel PBI/Gemius,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *