Młodzi Polacy coraz chętniej korzystają z internetowych serwisów streamingowych do słuchania muzyki, rzadziej ściągają ją na urządzenia i dyski twarde swoich komputerów. Niewiele jednak wiedzą o tym, co jest w internecie legalne, a co nie – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Inicjatyw Publicznych dla ZIPSEE „Cyfrowa Polska”.

„Istnieje bardzo dużo niepewności, co do własności intelektualnej, a sami odbiorcy nie wiedzą, co jest legalne, a co zakazane przez prawo. Regulacje są skomplikowane, a dodatkowo nie wiadomo, gdzie szukać odpowiednich informacji na ten temat – wskazali autorzy badania jednocześnie zauważając, ze wiele podmiotów korzysta na niewiedzy konsumentów próbując wyłudzić odszkodowania lub rekompensatę za rzekome złamanie praw autorskich.

Jak piszą autorzy raportu:  “Badani nie mieli problemu z wyjaśnieniem pojęć „własność intelektualna” oraz „prawa autorskie”. Gorzej jednak był z wykazaniem ich przydatności. Podkreślano bowiem, że przewołane kategorie mają na celu ochronę cudzej własności w postaci określonego dzieła. Sami uczestnicy badania zauważali, że tak naprawdę trudno zrozumieć, czym są prawa autorskie oraz jaki jest cel ich funkcjonowania, jeżeli samemu nie jest się twórcą. Dominował pogląd, że pojęcia te są niedookreślone i trudne do jednoznacznej interpretacji. Podobnie zresztą było w przypadku samego dozwolonego użytku. Badani mieli trudności ze wskazaniem w jaki sposób mogą korzystać z utworu znalezionego w internecie. Łatwiej było ze wskazaniem tych czynności, których nie są dozwolone. Wymieniano m.in. rozpowszechnianie, czerpanie zysku, przypisywanie sobie autorstwa.”

Czytaj: Prawo autorskie trzeba napisać od nowa.

Z raportu przygotowanego dla ZIPSEE „Cyfrowa Polska” wynika także, że młodzi Polacy zakochali się w streamingu. Decydująca okazuje się wygoda i funkcjonalność, która daje takie rozwiązanie. „Niestety dla wielu z młodych Polaków wciąż największą barierą w obcowaniu z kulturą są pieniądze. A takie internetowe serwisy, np. z muzyką są dla wielu z nich pewnego rodzaju oknem na świat, dzięki któremu mogą obcować z twórczością artystów” – mówi prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska” Michał Kanownik.

Instytut Inicjatyw Publicznych zapytał w tym samym badaniu młodych internautów o zdanie w sprawie organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, takimi jak np. ZAiKS. Ich ocena jest negatywna. „Takie instytucje czerpią duże korzyści kosztem artystów i tak naprawdę reprezentują przede wszystkim własne interesy, a nie twórców. Zdarza się nawet, że działają wbrew ich woli oraz przeciw interesom odbiorców” – napisano w raporcie.

Źródło: Informacja Prasowa.

Fot. Fred Rockwood/Flickr lic CC BY SA 2.0

Badanie przeprowadzono na zlecenie  ZIPSEE „Cyfrowa Polska” Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT „Cyfrowa Polska” to branżowa organizacja pracodawców o charakterze non-profit, zrzeszająca osiemnaście największych firm z branży RTV i IT – producentów, dystrybutorów i importerów działających na polskim rynku.  ZIPSEE „Cyfrowa Polska” prowadzi kampanię przeciwko wprowadzeniu opłaty audiowizualnej w Polsce

Członkami ZIPSEE są AB, ABC Data, Canon Polska, DIGIB, JVC Polska, LG Electronics, Manta Multimedia, Nokia Poland, Panasonic Marketing Europe, Philips Polska, Samsung Electronics Polska, Sharp Electronics (EUROPE), Sony Europe Limited, Tech Data Polska, Sagemcom, Asbis PL, Xerox, Konica Minolta, Komputronik.

Redakcja publikuje powyższe badania, wyraźnie podkreślając ich źródło. MiP nie jest w żaden sposób powiązany z ZIPSEE „Cyfrowa Polska”. Uważamy jednak, że jest to ważny głos w dyskusji na temat rynku muzycznego w Polsce.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *