Na polskim rynku w końcu zanotowano wzrost sprzedaży nośników fizycznych, ale jego królem powoli staje się streaming osiągając niespotykany przyrost rzędu 44 procent, w stosunku do poprzedniego roku. W stosunku do innych krajów europejskich wciąż jednak pozostaje w tyle, gdyż aż 80 procent wszystkich wpływów na rynku pochodzi ze sprzedaży tradycyjnych nośników.

Według Związku Producentów Audio Video to bardzo pozytywna informacja. “Polski rynek muzyczny zakończył 2014 rok wzrostem o blisko 7% w porównaniu do roku ubiegłego, osiągając wartość 348 mln zł. Po raz pierwszy od 2008 roku został odnotowany wzrost sprzedaży nośników fizycznych. Ten segment, który stanowi ponad 80% rynku, wzrósł o ponad 2% osiągając poziom 279 mln zł” – głosi komunikat ZPAV.

Rośnie także sprzedaż cyfrowa – w ubiegłym roku dobiła do poziomu 69 mln zł, czyli globalnie wzrosła o 31 procent. Jednak wejście streamingu, podobnie jak na innych rynkach przełożyło się na spadek downloadu.

ZPAV

Polski Rynek Muzyczny w mln zł. Źródło: ZPAV

W stosunku do 2013 roku na rynku sprzedaży cyfrowej download zaliczył 10 procentowy spadek, zarówno jeżeli chodzi o telefony komórkowe jak i pobrania online, natomiast sam streaming wzrósł w porównaniu do 2013 roku o 44 proc. Łącznie serwisy streamingowe, takie jak  Spotify, Deezer, czy YouTube stanową aż 78% rynku (53,8 mln zł).

Zdaniem przeciwników opłaty reprograficznej powyższe dane są ostatecznym dowodem, że użytkownicy smartfonów nie korzystają z popularnego niegdyś udostępniania (pożyczania sobie nawzajem) nagrań artystów. Tę formę dzielenia się nagraniami zastąpiły serwisy streamingowe. – Zaprezentowane przez ZPAV dane powinny dać do myślenia wszystkim, którzy mówią o stratach artystów i wydawców muzycznych, które powodują nowe technologie – mówi Michał Kanownik Dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE) – Zaprezentowane dane pokazują coś wręcz odwrotnego. Rynek serwisów streamingowych dynamicznie rośnie, co przekłada się na wzrost całego rynku sprzedaży muzyki. Warto powiedzieć, że serwisy streamingowe mają podpisane odpowiednie umowy z organizacjami zarządzania zbiorowego, co znaczy, że artyści otrzymują należne im wynagrodzenie – dodaje dyrektor ZIPSEE.

Nas oczywiście cieszy wzrost sprzedaży nośników winylowych i to aż o 4,5 proc. co dało przełożyło się na kwotę 12 mln zł.

Na sam koniec przypomnijmy jeszcze najbardziej popularne płyty w 2014 roku. Jeżeli chodzi o nośniki cd wygrał debiutancki album Indili – Mini World. Na miejscu drugim – album Artura Rojka “Składam się z ciągłych powtórzeń”. Na trzecim miejscu formacja Pink Floyd i ich wydawnictwo – “The Endless River”.
A tak wyglądała popularność utworów w serwisach streamingowych.

ZPAV2

Muzyka cyfrowa 2014. Pierwsza dziesiątka. Źródło: ZPAV

Fot. MiP

Źródło: ZPAV, ZIPSEE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *