Richard L. Spencer, frontman The Winstons, zespołu, który stworzył najczęściej wykorzystywany sampel w historii – “Amen Break”,  dzięki kampanii crowfundingowej, otrzymał wynagrodzenie za masowe kopiowanie tej próbki .

Sampel pochodzący z utworu “Amen Brother” liczy sobie zaledwie sześć sekund i został po raz pierwszy zagrany przez Gregory Cylvestra Coleman’a, członka zespołu The Winstons. W kawałku “Amen Brother” Coleman zagrał kilkusekundowe solo na perkusji, które następnie stało się chyba najbardziej kultowym samplem w historii nazwanym “Amen Break”.

Sampel został wykorzystany w niezliczonej ilości utworów hip­-hopowych, jungle, drum and bass, techno i electro, przez takie zespoły jak choćby: Slipknot, The Prodigy, Led Zeppelin, Nine Inch Nails, N.W.A., Squarepusher.

Pomimo tak wielu przypadków użycia sampla, ani właściciel praw do piosenki (Spencer), ani wykonawca solo (Coleman) nigdy nie otrzymali żadnego wynagrodzenia ani zadośćuczynienia za jego wykorzystanie.

Coleman zszedł z tego świata w 2006 roku pozostawiając Spencera jako jedyną osobę upoważnioną do otrzymania ewentualnych gratyfikacji za wykorzystanie sampla. Problematyka związana z wykorzystaniem sampli na gruncie obowiązujących przepisów jest niezwykle skomplikowana – pisaliśmy o niej całościowo w tekście “Sampling na gruncie prawa autorskiego”. Otrzymanie wynagrodzenia za wykorzystanie danego sampla nie jest takie oczywiste jak mogłoby się wydawać:)

W tym przypadku pomogła zwykła, ludzka przyzwoitość. Kilka miesięcy temu, dzięki Martyn’owi Webster’owi, DJ’owi brytyjskiej scenie breakbeat hardcore, ruszyła kampania GoFundMe nosząca tytuł “The Winstons Amen Breabeat Gesutre”.

W ramach kampanii nawołującej muzyków i fanów do wpłacania środków na rzecz wynagrodzenia Spencer’owi stworzenia tego niezwykle istotnego dla przemysłu muzycznego sampla, udało się zgromadzić łącznie 24,000 funtów.

Spencer był przeszczęśliwy. To było bardzo wzruszające scen w życiu. Całość podziękowań możecie zobaczyć TUTAJ.

Poniżej zobaczcie  jedynie kilka przykładów wykorzystania beatu:

1. N.W.A. ­ Straight Outta Compton

Dzięki nadejściu samplera i rozpowszechnieniu gramofonu w latach 80­-tych, artyści wskrzesili czterotaktowy loop perkusyjny dzięki nowej możliwości przycinania, ponownej aranżacji i wykorzystywania każdego składnika breaku celem stworzenia całkowicie nowej i unikalnej kompozycji. Natura ‘Amen Break’ uczyniła go doskonałym kandydatem do eksperymentów, a skutkiem tych eksperymentów jest niekwestionowany, długofalowy wpływ na popkulturę aż po dzień dzisiejszy.

2. The Prodigy – Firestarter

Debiutancki singiel z trzeciego albumu The Prodigy pozwolił grupie osiągnąć po raz pierwszy numer jeden na liście przebojów w UK. Udział “Amen Break” w tym sukcesie jest bezsprzeczny.

3. Dawid Bowie – Little Wonder

Sampel stoi również za sukcesem najbardziej uznanego przez publiczność utworu z albumu “Earthling” Davida Bowie z 1997 roku. Nie osiągnął on wprawdzie szczytu list przebojów, gdyż zajął jedynie 14. miejsce. Nie mniej publiczność bardzo polubiła kawałek.

4. Mantronix – King Of The Beats

Podobnie, jak w przypadku hip­hopu, dzięki podzieleniu oryginalnego sampla na indywidualne składniki: werbel, bęben basowy, hi­hat i crash, ‘Amen Break’ stał się rdzeniem nowego gatunku muzycznego: jungle.

Fot. Wikipedia,

Autor: Maciej Maciejewski/MiP

Źródła: http://crackmagazine.net/, ukf.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *