Sprzedaż plików mp3 i sztandarowy serwis, który przez lata był postrzegany jako szansa branży muzycznej, czyli iTunes przeżywa olbrzymi regres. Tak wynika z badań statystycznych. W pierwszym kwartale 2014 roku, w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego sprzedaż plików mp3 (w systemie download) spadła aż o 14 proc.

Obserwowany trend dla całej branży jest niezwykle niepokojący, gdyż pierwsze jego symptomy zauważono w 2013 roku, gdy w porównaniu do 2012, sprzedaż plików mp3 spadła łącznie o 2,3 proc. Ze statystyk wynika też, że w pierwszym kwartale w 2014 roku w USA sprzedano łącznie 593,6 mln piosenek w formie cyfrowej, a w analogicznym okresie roku 2013 – 682,2 mln piosenek.

Sprzedaż plików mp3 w 2014

Powyższy wykres doskonale wyjaśnia szaleństwo na rynku streamingowym w USA. Przypomnijmy, że:

  • Apple kupiło Beats Electronics za 3,2 mld dolarów
  • Google kupiło Songzę za nieujawnioną kwotę (prawdopodobnie 15 mln dolarów)
  • YouTube zapowiedział uruchomienie własnego serwisu streamingowego
  • Swój serwis streamingowy uruchomił Amazon
  • Ekspansję rynkową zapowiedział Google, chodzi o usługę Google Play Music All Access
  • Pojawiły się informacje na temat ewentualnego przejęcia Spotify przez firmy z branży telekomunikacyjnej
  • Na rynku polskim wkrótce pojawi się nowy gracz firmowany przez twórcę Gadu – Gadu, Piotra Kaczorowskiego, serwis nosi nazwę Audyoo

Źródło/grafika: Digital Music News

Fot. Library of Congress Prints and Photographs Division Washington

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *