Jak informuje The Telegraph, szwedzki startup przekroczył pułap 100 mln aktywnych użytkowników każdego miesiąca. To dziesięć razy więcej niż platforma Apple Music, której udało się przyciągnąć 10 mln użytkowników w sześć miesięcy po uruchomieniu.

Od założenia w 2008 roku, Spotify osiągnęło ogromny sukces. Dochody firmy wzrosły o 80% względem poprzedniego roku do niemal 2 miliardów euro, co czyni ją najlepiej wycenianym europejskim startupem, wartym nawet 8.5 miliarda dolarów amerykańskich! To tyle samo, za ile Microsoft wykupił Skype (kolejny topowy europejski startup) w 2011 roku – wg analityków suma ta stanowiła czterokrotność wartości firmy.

Czytaj: Zgniły kompromis. Spotify zapłaci 21 mln dolarów za święty spokój.

Sukces firma zawdzięcza użytkownikom premium, którzy stanowią 30% wszystkich użytkowników. Pozostałe 70 milionów to użytkownicy, którzy wybrali korzystanie z usługi w opcji „z reklamami.”

Niestety dochód z reklam nie jest w stanie pokryć kosztów utrzymania serwisu, co nieuchronnie powoduje straty. W związku z czym wraz ze wzrostem liczby użytkowników – każdego miesiąca przybywa 1,8 miliona użytkowników – oraz dochodów, rosną również straty. W tym roku wzrost ten wyniósł 10% względem 2015 i wyniósł firmę 173 miliony euro.

Niemniej Spotify jest obecnie najbardziej popularną platformą streamingową po wciąż niedoścignionym YouTube. Czy Apple zdoła ich pokonać?  Czas pokaże.

Na koniec ciekawostka: Spotify poinformowało przedstawicieli wytwórni muzycznych, że może wypuścić nowe albumy niektórych artystów ekskluzywnie dla 20 milionów użytkowników płacących 9.99 funtów brytyjskich miesięcznie za nieograniczony dostęp do ponad 30 milionów utworów wolnych od reklam.

Poszukiwania modelu przynoszącego zyski w streamingu trwają. Póki co jednak najbardziej wydaje się, że najmniej na tym wszystkim zarabiają sami artyści.

Fot. Antoine Le Nain, “The Young Musicans” . c. 1640

Źródła: The Telegraph, NME

Autor: Michał Maciejewski/MiP

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *