„Celem jest stworzenie muzycznej duszy mas pracujących, wielkich fabryk, kolei żelaznej, transatlantyckich liniowców, samochodów i samolotów, by połączyć wielkie tematy muzyczne z królestwem maszyn i zwycięskiej elektryczności” – napisał w 1912 r. Filippo Marinetti ­ w manifeście “Musica Futurista”.

Od tego manifestu minęło 100 lat, ale jego wydźwięk, dla wielu eksperymentujących muzyków jest wciąż aktualny, tym bardziej, że obecnie, w wielu aspektach, muzyka rzeczywiście jest związana z technologią i to w sposób nierozerwalny. Są też tacy twórcy, którzy myślą już o przyszłości, o tym jak mogą wyglądać instrumenty za kilka, bądź kilkanaście lat.

Właśnie dla takich twórców przeznaczony jest konkurs im. Margaret Gutham organizowanym przez Georgia Tech Centre for Music Technology – instytucję zajmującą się innowacyjnymi technologicznie projektami muzycznymi. Jak więc wyglądają instrumenty na miarę XXI wieku? Jak dzisiejsza zaawansowana technologia kształtuje podejście do muzyki i instrumentów? Oto przykłady:

1. The Holophone – Daniel Iglesia

Wynalazek ten przekształca dźwięk w trójwymiarowy obraz w czasie rzeczywistym. Urządzenie analizuje ścieżkę dźwiękową i na jej podstawie tworzy przestrzenne kształty, które projektuje wiązką światła.

2. GePS (Gesture­based Performance System)­ Cedric Spindler & Frederic Robinson

Dwójka designerów postawiła przed sobą zadanie skonstruowania instrumentu, który zamieniałby gestykulację w muzykę. Stworzyli w tym celu rękawicę zawierającą nadajnik radiowy i kilka czujników, którą można podłączyć do domowego komputera i generować za jej pomocą dźwięki. Swój designerski pomysł udostępnili w oparciu o licencję Creative Commons – każdy może zbudować własny GePS w oparciu o instrukcje zawarte na oficjalnej stronie projektu.

3. Cantor Digitalis ­ Christophe d’Alessandro, Boris Doval, Lionel Feugère i Olivier Perrotin

Podobnie jak GePS przekształca ruch w dźwięk. Podobnie, jak on, jest udostępniony za darmo. Różnica polega na tym, że Cantor Digitalis tworzy ścieżki wyłącznie wokalne w oparciu o odczyty z tabletu.

4. O­Bow – Dylan Menzies

Najprościej ujmując: mały instrument cyfrowy umożliwiający tworzenie brzmień smyczkowych.

5. Dualo Du­Touch – Jules Hotrique

Wygląda, jak futurystyczny akordeon, lecz w rzeczywistości jest bogato wyposażonym instrumentem o bardzo intuicyjnym wzornictwie, syntezatorem, oraz looperem.

Pełną listę instrumentów startujących w konkursie możecie znaleźć tutaj.

Źródło: Thecreatorsproject

Fot. dualo.org

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *